PRIME TECH Delta Pro hard-top • SAT OP PÅ 2 MIN
Aluminium, ABS-skal med PU-imprægneret polyester.
Med 6 hurtig-spændeanordninger & tyverisikring.
PRIME TECH vinder af AUTO-BILD TAGTELT-TEST 2025
500 Enhed Enheder
Advarsel: Sidste enheder på lager!
PRIME TECH Delta Pro hard-top tagtelt • MØRKEGRÅ
Aluminium, ABS-skal med PU-imprægneret polyester i 4 designs.
Inkl. 6 hurtig-spændeanordninger & monteringssæt med tyverisikring.
Stel-materiale: Aluminium
Telt-materiale: PU-imprægneret polyester i 300 g
Skal-materiale: Termoplastisk polymer plast ABS
Delta Pro hårdskals-biltagteltet fra Prime Tech er en videreudvikling med fokus på endnu højere kvalitet, komfort og holdbarhed. Serien er fremstillet med præcision og sans for detaljer og tager den gennemprøvede teknologi til det næste niveau med et topmoderne design gennem en række forskellige modifikationer.
Brugen af Mesh-stof, der giver cirka 50 % tættere teltbaner, resulterer i en endnu længere levetid og reduceret lysgennemgang. Dette giver dig mulighed for at sove uforstyrret selv i den klareste morgensol, og skygger forhindres om natten. Madrassen, der nu er 6 cm tyk, tilbyder også endnu mere sovekomfort end før.
Med fokus på brugerkomfort og brugervenlighed imponerer denne model med sit lette og elegante design. Den robuste aluminiumsramme kombineret med en holdbar plastik-honningkagestruktur minimerer påvirkningen af køredynamikken sammenlignet med andre hardshell-telte til biltag og gør det kompatibelt med en bred vifte af køretøjsmodeller.
Den holdbare ABS-hardshell, forstærket af en aluminiumsramme, øger robustheden og holdbarheden af biltagteltet. Et valgfrit lastbærersystem muliggør transport af ekstra udstyr oven på teltet (overholdelse af retningslinjerne for tagbelastning er påkrævet). Seks hurtigspændeanordninger sikrer sikker og nem håndtering. Et monteringssæt med tyverisikringskomponenter er inkluderet i denne kollektion. For ekstra komfort på kolde nætter giver en valgfri termisk indervæg isolering og et hyggeligt sovemiljø.
Tekniske specifikationer:
• Teltmål lukket: 215 x 140 x 24 cm
• Teltmål åbent: 215 x 140 x 140 cm
• Sengeareal: 205 x 135 x 130 cm
• Vinduer (2x) 70 x 63 cm
• Dør: 100 x 68 cm
• Maksimal hastighed: 120 km/t (se venligst de særlige instruktioner!)
• Vandsøjlekapacitet: 3000 mm
• Teltmateriale: Polyester rip-stop med PU-imprægnering
• Hård skalfarve: Sort
• Teltstoffarve: Mørkegrå
• Hård skalmateriale: ABS
• Vægt uden stige: ca. 45 kg
• Vægt med stige: ca. 6 kg
Inkluderet i prisen:
• Telt
• Madras 6 cm
• Monteringsudstyr med tyverisikring
• Stige
Vil du se vores produktvideo med opbygning & præsentation, send os en besked
• HVAD BETYDER DEN TILLADTE TAGLAST PÅ MIT KØRETØJ ?
Som regel angiver alle køretøjsproducenter en taglast for hvert køretøj. Denne værdi refererer til den last, der kan transporteres på køretøjets tag under kørsel. Denne værdi bestemmes f.eks. af ændringer i køreadfærd, et højere tyngdepunkt eller tagbøjlens fastgørelsespunkter og deres tilladte last, f.eks. ved nødopbremsning. Denne værdi bør tages alvorligt og bør ikke bruges som en "retningslinje".
• HVOR HURTIGT KAN JEG KØRE MED ET TAGTELT INSTALLERET ?
Hver tagteltproducent giver oplysninger om den maksimale hastighed for hver type tagtelt, men dette kræver korrekt installation af tagteltet.
• PASSER ETHVERT TAGTELT TIL ETHVERT KØRETØJ ?
Et spørgsmål, der stilles ofte, men hvor der ikke er noget generelt svar.
Generelt set kan man antage, at hvis et tagbøjle kan installeres, er et tagtelt også muligt. Der skal dog tages et par yderligere kriterier i betragtning. Først er der den tilladte taglast. Så er der typen og fastgørelsen af de tilgængelige tagbøjler eller tværstænger, og selvfølgelig køretøjets dimensioner.
• MIT TAGTELT STRÆKKER SIG FREMAD UD OVER FORRUDEN. ER DET ET PROBLEM ?
Dette afhænger meget af det enkelte tilfælde, men generelt er det absolut nødvendigt at undgå, at et tagtelt rager fremad ud over forrudens overkant. Årsagen er simpelthen aerodynamik. Meget luft ledes mod køretøjets tag via motorhjelmen og forruden under kørsel. Denne luft "fanges" derefter af et tagtelt, der er monteret for langt fremme, hvilket fører til et overtryk under teltet. Afhængigt af hastigheden, typen og fastgørelsen af tværstængerne samt tagteltets design kan dette få teltet til at rive af selv ved relativt lave hastigheder, hvilket forårsager tilsvarende skader og bringer andre trafikanter i fare.
• JUSTERING AF ET TAGTELT PÅ TVÆRSTÆNGERNE ?
Et tagtelt bør monteres centralt på tværstængerne i alle retninger, hvis det er muligt. En lille afvigelse, f.eks. til højre eller venstre i kørselsretningen for at muliggøre montering af en markise ved siden af teltet, er generelt harmløst.
• ER ALLE TVÆRSTÆNGER EGNEDE TIL TAGTELTE ?
Det anvendte tværstængesystem skal naturligvis være egnet til køretøjet og have tilstrækkelig bæreevne. Systemer, der hviler på køretøjets tag og kun er fastgjort med krogklemmer nær døråbningerne, har for eksempel vist sig uegnede til brug under et tagtelt. Sådanne stativer har resulteret i buler i køretøjernes tage og endda tabte tagtelte på grund af dårlig fastgørelse med klemmerne.
• SKAL KØRETØJETS HØJDE OGSÅ TAGES I BETRAGTNING ?
For et tagtelt er køretøjets højde irrelevant. For meget høje køretøjer er stigen, afhængigt af teltmodellen, den begrænsende faktor. Minimums- og maksimumshøjder for brug af en markise med et tagtelt er specificeret for alle vores tagtelte.
• ER DER BEHOV FOR SPECIELLE TAGBØJLER ?
Generelt nej. Konventionelle tværstænger kan bruges, såsom dem, der bruges under en tagboks eller cykelstativ. MEN! Der findes tværstænger, der har vist sig at være ret uegnede. For eksempel findes der også tværstænger på markedet, der har en særlig aerodynamisk tværstang. Disse er generelt ikke så stive som tværstænger med et simpelt firkantet rør og kan bøje under vægten af et tagtelt med personer indeni, hvilket endda fører til kontakt mellem tagteltets monteringspunkter og køretøjets tag.
• ER AFSTANDEN MELLEM TVÆRSTÆNGERNES FØDDER ET PROBLEM ?
Der findes køretøjer, hvor afstanden mellem fødderne på tværstængerne er næsten identisk med afstanden på tagteltet. I dette tilfælde ville tværstængernes fødder "kollidere" med teltets fastgørelse, hvilket ville gøre det umuligt at fastgøre tagteltet til tværstængerne. Ved pop-up tagtelte anbefales det nogle gange at forskyde monteringsskinnerne. Dog bør kun de dertil beregnede huller anvendes, da der er tilsvarende forstærkninger i gulvet. Vi tilbyder her en løsning med transfermonteringspladerne. Disse forskyder fastgørelsen med 50 mm på hver side. Erfaringsmæssigt burde denne forskydning være tilstrækkelig til, at enhver tværstang kan montere tagteltet.
• HVORDAN FASTGØRES ET TAGTELT ?
Alle Prime Tech tagtelte har skinner på undersiden af teltgulvet, hvor fastgørelsespunkterne frit kan bevæges. Groft sagt består et fastgørelsespunkt altid af to bolte med møtrikker og en klemmeplade. Afhængigt af telttypen kan der også anvendes skydere eller T-møtrikker. Skruerne indsættes i skinnerne og placeres derefter foran og bag tværstangen. Klempladen placeres derefter på skruerne nedefra og strammes med møtrikkerne. På denne måde omslutter hvert fastgørelsespunkt tværstangen og skaber en stabil forbindelse mellem tværstangen og tagteltet. Hvert telt har fire fastgørelsespunkter.
• HVOR MANGE TVÆRSTÆNGER ER DER BRUG FOR ?
I princippet er to stænger tilstrækkelige. Stængerne skal naturligvis have tilstrækkelig bæreevne til teltet under transport. Desuden tillader de fleste producenter ikke tilføjelse af mere end to stænger. Den forbedrede lastfordeling opvejes af en mere stiv forbindelse mellem køretøjet og tagteltet. Da hvert køretøj vrider sig under kørsel, vrider køretøjets tag og tværstængerne sig også. Jo flere tværstænger der bruges, desto mindre fleksibel er forbindelsen mellem tagteltet og køretøjet. Dette skaber unødvendig belastning på køretøjets tag, tværstængerne og tagteltet. I ugunstige situationer kan dette føre til brud eller skader. Vi anbefaler derfor ikke at bruge mere end to tværstænger.
• ENKLE TVÆRSTÆNGER ELLER ET KOMPLET TAGBAGAGEBÆRER ?
Teknisk set er begge løsninger egnede til montering af et tagtelt. Da gulvene i alle Prime Tech tagtelte er selvbærende og derfor ikke kræver en underkonstruktion for hele overfladen, er brugen af tværstænger fuldt ud tilstrækkelig, og et fuldt tagbagagebærer ville kun tilføje unødvendigt materiale, vægt og omkostninger.
• HVORDAN FASTGØR MAN ET TAGTELT TIL SIN BIL ?
Afhængigt af tagteltets type og design samt højden på transportkøretøjet kan det faktisk være ret anstrengende at få et tagtelt op på sin bil. Men med lidt øvelse burde det være overkommeligt med 2-4 personer.
• KAN ET TAGTELT BLIVE PERMANENT PÅ MIN BIL ?
Prime Tech tagtelte er designet til at blive permanent på køretøjet. Derfor er spørgsmålet stadig, hvordan køretøjet skal bruges. Hvis du kun bruger et køretøj til camping et par gange om året, giver det bestemt mere mening kun at sætte teltet på køretøjet, når det er nødvendigt. Hvis du altid vil være fleksibel og endda overnatte med kort varsel, vil du naturligvis lade teltet stå. Så det skal overvejes, om effekter som øget brændstofforbrug, ændringer i vejgreb og lavere hastighed vil påvirke din personlige køretøjsbrugsprofil.
• FUGT I ET TAGTELT – HVAD HJÆLPER ?
Grundlæggende kan fugt aldrig helt forhindres, når man bruger et telt. Afhængigt af temperaturen, antallet af personer i teltet og luftstrømmen under ventilation vil der ophobes mere eller mindre kondens i teltet. Konklusion: Den eneste måde at bekæmpe fugt på er at ventilere.
• ØGET BRÆNDSTOFFORBRUG PÅ GRUND AF ET TAGTELT ?
Som hovedregel vil du altid opleve et øget brændstofforbrug, når du har installeret et tagtelt. Dette afhænger dog, udover køreadfærden, i høj grad af tagteltets design og dets placering på køretøjet. Den noget mere aerodynamiske form på et tagtelt med hård skal har en positiv effekt i de fleste tilfælde, selvom placeringen på køretøjet kan have ekstreme konsekvenser. Hvis en hård skal stikker ud over forrudens overkant, kan der forventes et højere brændstofforbrug, end hvis teltet starter ved eller bag forrudens overkant.
• ER TAGTELTE VANDTÆTTE ?
Stoferne i Prime Tech tagtelte er vandtætte, og alle relevante sømme er forseglet med sømforsegling. Derfor kan regn generelt ikke trænge ind i tagteltet, hvis det er korrekt opstillet. Særlige vejrforhold, såsom stærk vind, kan naturligvis føre til undtagelser. Markiser, især dem i Extended-serien, skal være korrekt afspændt, og teltet skal have tilstrækkelig hældning til at forhindre regnvand i at trænge ind. Vandlommer på markisen, især i det nederste område, kan forårsage, at vand siver gennem lynlåsen mellem bundpladen og teltpanelet.
• KAN SENGETØJ EFTERLADES I TELTET ?
Afhængigt af model/design er der mere eller mindre plads til rådighed i det lukkede telt. Prime Tech-telte i Wasteland/Extended-serien tilbyder næsten ingen plads, når de er lukket. Hvis soveposer eller lignende efterlades i disse telte, kan teltet kun kollapse helt med betydelig kraft. Den resulterende spænding belaster teltet yderligere og kan føre til skader. Prime Tech tagtelte med hård skal har generelt plads nok til to soveposer og to puder, forudsat at de placeres fladt og spredt ud over midten af soveområdet. Rodin-serien tilbyder derimod absolut ingen plads, når de er lukket. Dette skyldes kombinationen af deres små dimensioner, når de er lukket, og deres enorme størrelse, når de er åbne.
• HVILKE DESIGNS FINDES DER ?
- Pop-up-telte eller softshell-telte, f.eks. WASTELAND og EXTENDED er kendetegnet ved en god rumfornemmelse på grund af ryghøjden. Disse telte er relativt lette og kompakte, når de er lukkede, hvilket gør dem velegnede til mange køretøjer.
- TAGTELTE MED HARD SHELL er kendetegnet ved deres meget hurtige opsætning og lave højde, når de er lukket. Sammenlignet med foldbare tagtelte tilbyder de lidt mindre plads og et mindre fodaftryk/lejeareal. De anvendte ABS/aluminium-materialerne sikrer holdbarhed og modstandsdygtighed.
- ABS hårdskallet NEVADA og DELTA: Disse modeller er meget lette takket være deres ensartede letvægtskonstruktion, hvilket har mindre indflydelse på køretøjets køredynamik. På grund af deres store fodaftryk er disse tagtelte ikke særligt velegnede til små biler.
- Aluminium hårdskallet UTAH og GAMMA: Med deres konstruktion af aluminiumsprofiler og -plader er disse tagtelte særligt robuste og holdbare. Den lidt højere vægt sammenlignet med ABS hårdskallerne udgør generelt ikke et problem med den tilladte tagbelastning. Disse modeller er dog heller ikke særligt velegnede til små biler på grund af deres store fodaftryk.
- RODIN PRO/BASE: Med Rodin-serien træder vi ind i en helt unik liga af tagtelte. Disse telte kombinerer den mindst mulige størrelse, når de er lukket, de enorme dimensioner, når de er åbne, og robustheden af deres aluminiumskonstruktion. Derudover kommer den store rumfornemmelse, som yderligere forstærkes af den indvendige højde. Et sandt familietelt.